Logopédiai ellátás
Instagram oldalunk követésével sok ötletet kaphatnak az otthoni fejlesztéssel kapcsolatban.
A logopédiai ellátás feladata a beszédindítás, a hang-, beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia (olvasási zavar), a diszortográfia (helyesírási zavar), a diszgráfia (írászavar), a diszkalkulia (matematikai készségekben fennálló zavar) kialakulásának megelőzése a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozásokon.
A logopédiai ellátásban való részvétel bizonyos – jogszabályban elrendelt – esetekben kötelező, ezen kívül önkéntes alapon, a szülő, törvényes képviselő kérésére, a gyermek életkorától függetlenül, az annak szükségességét megállapító logopédiai vizsgálat és logopédiai vélemény alapján bármikor megkezdhető.
Mikor javasolt szakemberhez fordulni?
3 éves kor alatt eltérő fejlődésre utaló jelek lehetnek:
- Késik a mosoly, kacagás, hangadás.
- Elmarad a gőgicsélés, a baba három-öt hónapos korban is csupán torokhangokat ejt.
- A kisbaba nem vagy csak keveset gagyog.
- Gagyogása színtelen, monoton, rekedtes.
- Nincs különbség az általa kiadott hangok között.
- Nem figyel az őt körülvevők beszédére.
- 2 éves korában szókincse még nem éri el az 50 szót.
- Nem használ 2 szavas mondatokat.
- Beszédfejlődése megakadt, szókincse lassan bővül.
- Beszédében szótöredékek, halandzsa szavak fordulnak elő.
- A hosszú szavakat nem tudja kimondani, csak azok elejét ejti ki.
Óvodás korban a tanulási zavarra való veszélyeztetettség előjelei lehetnek:
- Megkésett beszédfejlődés
- Beszéde nehezen érthető, sok hangot helytelenül ejt.
- Nehézségei vannak bizonyos szavak kiejtésénél.
- Beszéde nyelvtanilag helytelen.
- Nem tudja külön kimondani a szót alkotó beszédhangokat, illetve nem tudja a külön kiejtetteket összekapcsolni/egybemondani.
- Nehezen tanul meg új szavakat.
- Nehezen találja meg a helyzethez illő szót.
- Mondókákat, dalokat nem szívesen tanul.
- Nem szereti a meséket, beszédértése bizonytalan.
Iskolás korban tanulási nehézségre utaló jelek lehetnek:
- Makacsul fennmaradó beszédhiba.
- Beszédértésük, beszédészlelésük fejletlen.
- Beszédgátlásuk van, vagy állandó beszédkényszerük a közlés igénye nélkül.
- Nehezen tanul meg új szavakat.
- Nehezen találja meg a helyzethez illő szót.
- Auditív differenciálás gyengesége.
- Hosszabb szavak kimondása gondot okoz.
- Zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetése nehézséget okoz.
- Viszonyszavakat rosszul használ, vagy utasításkor téveszti.
- Szókincse kevés.
- Tőmondatok, ismétlődő elemek használata jellemző.
- Halandzsázás, „se füle-se farka történetek”.
- Sajátos szavakat, szóösszevonásokat alkalmaz.
- Kapkodó beszéd, hadarás, locsogás-fecsegés, elmosódó beszéd.
- Zaklatott beszéd, beszédkényszer, amit nem tud leállítani.
- Befejezetlen szavak, mondatok, történetek.
- Nem érdekli a mese, nehezen tanul verset, mondókát, dalokat.
- Szövegek tartalmát nem tudja megjegyezni, visszaadni.
- Szavak, mondatok utánmondása nehéz.
- A pontos, szó szerinti visszaadás sikertelen.
- A nyelvtani, fogalmi szabályok számára nehezek.
- Idegen nyelvet nehezen tanul.
Ellátás főbb szakaszai
- Szűrés
- Vizsgálat
- Tanácsadás
- Terápia
Szűrés
A logopédiai szűrésen való részvétel nem önkéntes alapon történik. A logopédiai ellátás keretében el kell végezni az óvodai nevelésben részt vevő, a 3. és 5. életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését.
- A beszédállapot felmérése kiterjed a beszédszervi állapot és működés feltérképezésére, a hangszínre, beszédtempóra, beszédritmusra, beszéd folyamatosságára, artikulációra, grammatikára, beszédészlelés és beszédmegértés fejlettségére.
- Emellett a szűrés célja a diszlexia veszélyeztetettség előrejelzése is.
Vizsgálat
Logopédiai vizsgálatra az alábbi módokon kerülhet sor:
- Fentebb leírt szűrési eljárás eredményei alapján további logopédiai vizsgálata javasolt.
- Nevelési tanácsadás vagy a szakértői bizottsági tevékenység során tapasztalt beszéd- és/vagy nyelvi teljesítmény miatt kiegészítő logopédiai vizsgálat.
- Szülői kérésre bármely életkorban indokolható lehet a logopédiai vizsgálat.
- Javasoljuk korai életszakaszban, ha a beszédfejlődés nem indul meg, nem a megfelelő tempóban halad, megrekedt egy fejlettségi szinten.
- Beszéd érthetőségét befolyásoló artikulációs és/vagy grammatikai tévesztések.
- Beszéd folyamatosságában fennálló zavarok.
- Hangszínben bekövetkező változások (rekedtség, fátyolosság) esetén.
- Beszéd prozódiájában bekövetkező változások miatt.
- Olvasás és írás elsajátításában fellépő nehézségek.
- Olvasási, helyesírási hibák kapcsán.
- Hallott és/vagy olvasott szövegértési nehézségek miatt.
Tanácsadás
- Logopédiai tanácsadásra abban az esetben kerül sor, ha a szűrések és/vagy vizsgálatok kapcsán felmerülő problémák súlyossága nem indokolja a terápiába vételt. Logopédus megítélése szerint a fennálló nehézség rendszeres szülői konzultációval kezelhető.
- A gyermek életkora szempontjából kedvezőbb a tanácsadási keret. A korai életszakaszban gyakran a szülőknek adott megfelelő tanácsok elegendőek a probléma megszüntetésére.
- A gyermek és/vagy család életvitele indokolja a tanácsadást a terápiás ellátás helyett. Rendkívüli esetek kapcsán (túlzsúfolt iskolai programok, külföldi tartózkodás) előfordulhat, hogy a terápia nem építhető be a gyermek heti rendjébe.
- Az oktatási-nevelési intézményben dolgozó pedagógus kollégák logopédiai tanácsadással történő ellátása sokat segíthet olyan problémák kezelésének eredményessége tekintetében, mint a beszédpercepciós nehézségek, auditív hasonlóságon alapuló helyesírási tévesztések.
Terápia
- Részletes logopédiai diagnosztikai vizsgálat és logopédiai vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni.
- A fennálló probléma típusától, súlyosságától függően a terápia lehet egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás.
- A terápia helyszíne vagy a gyermek oktatási-nevelési intézménye vagy a pedagógiai szakszolgálat intézménye.
- A terápia során a szülőkkel való kapcsolattartás folyamatos, mely első sorban szülői értekezletek, fogadó órák keretében valósul meg.
Alkalmazott eljárások, terápiák, módszerek:
- Megkésett, akadályozott beszéd terápiája
- Pösze terápia (artikulációs-fonológiai zavar terápiája)
- Fejlődési diszfázia terápiája
- A beszéd folyamatosságát érintő zavarok (dadogás, hadarás) terápiája
- Orrhangzós beszéd terápiája
- Audiogén diszlália terápiája
- Diszfónia terápia
- Beszédpercepció fejlesztése
- Nyelvlökéses nyelés terápiája
- Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia prevenció, reedukáció