„A legmagasabb kitüntetés
mások szolgálata.”

Max Brooks

Logopédiai ellátás

Instagram oldalunk követésével sok ötletet kaphatnak az otthoni fejlesztéssel kapcsolatban.

A logopédiai ellátás feladata a beszédindítás, a hang-, beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia (olvasási zavar), a diszortográfia (helyesírási zavar), a diszgráfia (írászavar), a diszkalkulia (matematikai készségekben fennálló zavar) kialakulásának megelőzése a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozásokon.

A logopédiai ellátásban való részvétel bizonyos – jogszabályban elrendelt – esetekben kötelező, ezen kívül önkéntes alapon, a szülő, törvényes képviselő kérésére, a gyermek életkorától függetlenül, az annak szükségességét megállapító logopédiai vizsgálat és logopédiai vélemény alapján bármikor megkezdhető.

Mikor javasolt szakemberhez fordulni?

3 éves kor alatt eltérő fejlődésre utaló jelek lehetnek:

  • Késik a mosoly, kacagás, hangadás.
  • Elmarad a gőgicsélés, a baba három-öt hónapos korban is csupán torokhangokat ejt.
  • A kisbaba nem vagy csak keveset gagyog.
  • Gagyogása színtelen, monoton, rekedtes.
  • Nincs különbség az általa kiadott hangok között.
  • Nem figyel az őt körülvevők beszédére.
  • 2 éves korában szókincse még nem éri el az 50 szót.
  • Nem használ 2 szavas mondatokat.
  • Beszédfejlődése megakadt, szókincse lassan bővül.
  • Beszédében szótöredékek, halandzsa szavak fordulnak elő.
  • A hosszú szavakat nem tudja kimondani, csak azok elejét ejti ki.

Óvodás korban a tanulási zavarra való veszélyeztetettség előjelei lehetnek:

  • Megkésett beszédfejlődés
  • Beszéde nehezen érthető, sok hangot helytelenül ejt.
  • Nehézségei vannak bizonyos szavak kiejtésénél.
  • Beszéde nyelvtanilag helytelen.
  • Nem tudja külön kimondani a szót alkotó beszédhangokat, illetve nem tudja a külön kiejtetteket összekapcsolni/egybemondani.
  • Nehezen tanul meg új szavakat.
  • Nehezen találja meg a helyzethez illő szót.
  • Mondókákat, dalokat nem szívesen tanul.
  • Nem szereti a meséket, beszédértése bizonytalan.

Iskolás korban tanulási nehézségre utaló jelek lehetnek:

  • Makacsul fennmaradó beszédhiba.
  • Beszédértésük, beszédészlelésük fejletlen.
  • Beszédgátlásuk van, vagy állandó beszédkényszerük a közlés igénye nélkül.
  • Nehezen tanul meg új szavakat.
  • Nehezen találja meg a helyzethez illő szót.
  • Auditív differenciálás gyengesége.
  • Hosszabb szavak kimondása gondot okoz.
  • Zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetése nehézséget okoz.
  • Viszonyszavakat rosszul használ, vagy utasításkor téveszti.
  • Szókincse kevés.
  • Tőmondatok, ismétlődő elemek használata jellemző.
  • Halandzsázás, „se füle-se farka történetek”.
  • Sajátos szavakat, szóösszevonásokat alkalmaz.
  • Kapkodó beszéd, hadarás, locsogás-fecsegés, elmosódó beszéd.
  • Zaklatott beszéd, beszédkényszer, amit nem tud leállítani.
  • Befejezetlen szavak, mondatok, történetek.
  • Nem érdekli a mese, nehezen tanul verset, mondókát, dalokat.
  • Szövegek tartalmát nem tudja megjegyezni, visszaadni.
  • Szavak, mondatok utánmondása nehéz.
  • A pontos, szó szerinti visszaadás sikertelen.
  • A nyelvtani, fogalmi szabályok számára nehezek.
  • Idegen nyelvet nehezen tanul.

Ellátás főbb szakaszai

  • Szűrés
  • Vizsgálat
  • Tanácsadás
  • Terápia

Szűrés

A logopédiai szűrésen való részvétel nem önkéntes alapon történik. A logopédiai ellátás keretében el kell végezni az óvodai nevelésben részt vevő, a 3. és 5. életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését.

  • A beszédállapot felmérése kiterjed a beszédszervi állapot és működés feltérképezésére, a hangszínre, beszédtempóra, beszédritmusra, beszéd folyamatosságára, artikulációra, grammatikára, beszédészlelés és beszédmegértés fejlettségére.
  • Emellett a szűrés célja a diszlexia veszélyeztetettség előrejelzése is.

Vizsgálat

Logopédiai vizsgálatra az alábbi módokon kerülhet sor:

  • Fentebb leírt szűrési eljárás eredményei alapján további logopédiai vizsgálata javasolt.
  • Nevelési tanácsadás vagy a szakértői bizottsági tevékenység során tapasztalt beszéd- és/vagy nyelvi teljesítmény miatt kiegészítő logopédiai vizsgálat.
  • Szülői kérésre bármely életkorban indokolható lehet a logopédiai vizsgálat.
  • Javasoljuk korai életszakaszban, ha a beszédfejlődés nem indul meg, nem a megfelelő tempóban halad, megrekedt egy fejlettségi szinten.
  • Beszéd érthetőségét befolyásoló artikulációs és/vagy grammatikai tévesztések.
  • Beszéd folyamatosságában fennálló zavarok.
  • Hangszínben bekövetkező változások (rekedtség, fátyolosság) esetén.
  • Beszéd prozódiájában bekövetkező változások miatt.
  • Olvasás és írás elsajátításában fellépő nehézségek.
  • Olvasási, helyesírási hibák kapcsán.
  • Hallott és/vagy olvasott szövegértési nehézségek miatt.

Tanácsadás

  • Logopédiai tanácsadásra abban az esetben kerül sor, ha a szűrések és/vagy vizsgálatok kapcsán felmerülő problémák súlyossága nem indokolja a terápiába vételt. Logopédus megítélése szerint a fennálló nehézség rendszeres szülői konzultációval kezelhető.
  • A gyermek életkora szempontjából kedvezőbb a tanácsadási keret. A korai életszakaszban gyakran a szülőknek adott megfelelő tanácsok elegendőek a probléma megszüntetésére.
  • A gyermek és/vagy család életvitele indokolja a tanácsadást a terápiás ellátás helyett. Rendkívüli esetek kapcsán (túlzsúfolt iskolai programok, külföldi tartózkodás) előfordulhat, hogy a terápia nem építhető be a gyermek heti rendjébe.
  • Az oktatási-nevelési intézményben dolgozó pedagógus kollégák logopédiai tanácsadással történő ellátása sokat segíthet olyan problémák kezelésének eredményessége tekintetében, mint a beszédpercepciós nehézségek, auditív hasonlóságon alapuló helyesírási tévesztések.

Terápia

  • Részletes logopédiai diagnosztikai vizsgálat és logopédiai vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni.
  • A fennálló probléma típusától, súlyosságától függően a terápia lehet egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás.
  • A terápia helyszíne vagy a gyermek oktatási-nevelési intézménye vagy a pedagógiai szakszolgálat intézménye.
  • A terápia során a szülőkkel való kapcsolattartás folyamatos, mely első sorban szülői értekezletek, fogadó órák keretében valósul meg.

Alkalmazott eljárások, terápiák, módszerek:

  • Megkésett, akadályozott beszéd terápiája
  • Pösze terápia (artikulációs-fonológiai zavar terápiája)
  • Fejlődési diszfázia terápiája
  • A beszéd folyamatosságát érintő zavarok (dadogás, hadarás) terápiája
  • Orrhangzós beszéd terápiája
  • Audiogén diszlália terápiája
  • Diszfónia terápia
  • Beszédpercepció fejlesztése
  • Nyelvlökéses nyelés terápiája
  • Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia prevenció, reedukáció