„A legmagasabb kitüntetés
mások szolgálata.”

Max Brooks

A hangtani tudatosság diagnosztikája és fejlesztésére irányuló eszközcsalád – kollégánk alkotása

A sikeres iskolakezdés elengedhetetlen feltétele a hangtani tudatosság megfelelő szintű fejlettsége. A beszédhangok és az őket reprezentáló betűk pontos azonosítása elengedhetetlen a jó olvasási teljesítmény kialakításához. Kiadványaink játékosan, a nyelvi kreativitást  készségszintre fejlesztve segítik hozzá a tréningben résztvevő növendékeket az írás-olvasás megfelelő készültségéhez.

Az első kiadványunk a Hangtani Tudatosság Gyorsteszt, mellyel a szűrések elvégzését követően a ráépülő logopédiai vizsgálatok palettáját kívánjuk bővíteni. Célunk az volt, hogy legyen a logopédusok kezében egy gyorsan elvégezhető, kifejezetten a hangtani tudatosság szűk szegmensét érintő, a szótag- és fonémaszintet feltáró valid, nagy mintán bemért, megbízható vizsgálóeljárás, mely a terápia kiinduló szintjéhez, irányához is támpontot ad. Alkalmazását elsősorban az ötéveskori szűrésre épülve javasoljuk a logopédiai körzetekben dolgozó kollégák számára.

A hangtani tudatosság fejlesztése 5–7 éves gyermekeknél és A hangtani tudatosság fejlesztése 6–8 éves gyermekeknél című kiadványainkkal azt kívánjuk elősegíteni, hogy az iskolába kerülő és az első osztályos gyermekek könnyebben vegyék az akadályokat az olvasás-, írás elsajátítása terén.

Elméleti megalapozással és rendszerezett, konkrét gyakorlatsorok párhuzamában mutatjuk be a fonológiai tudatosság fejlesztésének lehetséges módozatait.

Játékos feladatokat tartalmazó könyvünket ajánljuk családok, óvodák, fejlesztő foglalkozásokat tartó szakemberek számára. A Hang-lépcső és Hang-lépcső 2. tréningprogramok egymás után is, de egymástól függetlenül is alkalmazhatóak. Tréningprogramunk napi 10-15 perces gyakorlással éri el a fejlesztő hatást.

A tréningprogram egyes szakaszaihoz jól használhatók a „Hangtani tudatosságot fejlesztő memóriajátékok”, melyeknek jelenleg 4 típusa áll rendelkezésre.

Ezek a kártyajátékok azért különlegesek, mert nem az azonos képek alkotnak párt, hanem az azonos nyelvi elemekkel, mint a szókezdő hanggal, utolsó hanggal, vagy az első és utolsó szótaggal alkotnak párokat.

M. Várbíró Zita és Sz. Vékony Andrea

Megrendelhető honlapunkon: http://www.xn--logopdia-f1a.hu/

Valamint a Betűbazár Fejlesztő Könyvek és Játékok Boltja webáruházában: https://betubazar.hu/Hang-lepcso-2