kis logo

Cím: 2060 Bicske, Szent István út 6.

Telefonszám: 06/22/350-948

E-mail: bicske@fejermepsz.hu, pedszakszolgalat.bicske@gmail.com

Nyitva tartás: munkanapokon 8:00-16:00

Bemutatkozás

képek galériába

A Bicskei Járás (a volt Bicskei kistérség) területén a nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálat régóta segíti a gyermekeket és a szülőket, valamint a pedagógusok munkáját. A pedagógiai szakszolgálatok országos átszervezésének köszönhetően 2013 szeptemberétől a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye lettünk. A „régi” nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálat összeolvadt, jelenleg már mint tagintézmény látjuk el az eddigi, és számos új feladatunkat.

Az új, komplex szervezeti struktúra lehetővé teszi, hogy a lehető leghatékonyabban tudjunk segíteni azoknak a gyermekeknek, akik különböző testi, lelki, tanulási, magatartási vagy éppen logopédiai nehézségekkel küzdenek. Munkánkat szorosan együttműködve végezzük szülőkkel, pedagógusokkal és valamennyi társintézményünk szakembereivel egyaránt.

Telephelyünk

képek galériába 2.

A volt nevelési tanácsadó épülete, mely jelenleg is a Bicskei Prelúdium Művészet Iskola leválasztott része, azonban hamarosan egy új korszerű épületbe költözhetünk, ahol még több lehetőségünk nyílik az egyre növekvő igények kielégítésére.

Ellátási terület

Tagintézményünk a Bicskei Járás területén lakó vagy ezen a területen található köznevelési intézménybe (óvoda/iskola) járó gyermekeket és szüleiket tudja fogadni.

(A Bicskei Járás települései: Bicske, Csákvár, Gánt, Alcsútdoboz, Bodmér, Csabdi, Etyek, Felcsút, Mány, Óbarok, Szár, Tabajd, Újbarok, Vértesacsa, Vértesboglár.)

Szakemberek

Katika2 Név:  Kaliczáné Szalai Katalin
Beosztás:  igazgató
Végzettség:
 egyetem
Szakképzettség:
 gyógytestnevelő tanár, szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető
Telefon: (06-22) 350-948
E-mail: bicske@fejermepsz.hu
üres
 Csornai Teodóra Név:  Csornai Teodóra
Beosztás:  igazgatóhelyettes
Végzettség:
 főiskola
Szakképzettség:
 oligofrénpedagógia-logopédia szakos szakvizsgázott gyógypedagógus
Telefon: (06-22) 350-948
E-mail: bicske@fejermepsz.hu
üres
 Aradi Györgyi Név:  Aradi Györgyi
Munkakör:  gyógytestnevelő
Végzettség:  egyetem
Szakképzettség:
 testnevelő és gyógytestnevelő tanár
Telefon: (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
 Heiderné Varga Katalin2 Név:  Heiderné Varga Katalin
Munkakör:  gyógytestnevelő
Végzettség:  egyetem
Szakképzettség:
 testnevelő és gyógytestnevelő tanár
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
 Ispány Mónika digit IGI_0699Ret Név:  Ispány Mónika
Munkakör:  logopédus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:  gyógypedagógus logopédia szakirányon
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
 Izmindi István Név:  Izmindi István
Munkakör:  fejlesztőpedagógus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 fejlesztőpedagógus, szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
 no_profile_female Név:  Kapásiné Papp Zsuzsanna
Munkakör:  fejlesztőpedagógus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 óvodapedagógus, szakvizsgázott fejlesztőpedagógus
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
 Kóczán Viktória Név:  Kóczán Viktória
Munkakör:  adminisztrátor
Szakképzettség:  pénzügyi-számviteli ügyintéző
Telefon:
 (06-22) 350-948
 E-mail:   bicske@fejermepsz.hu
üres
Komlós Veronika Név: Komlós Veronika
Munkakör: logopédus
Végzettség: főiskola
Szakképzettség:
oligofrénpedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus
Telefon: (06-22) 350-948
E-mail: bicske@fejermepsz.hu
üres
Kerekesné Vincze Judit Név:  Kerekesné Vincze Judit
Munkakör:  konduktor
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 konduktor-tanító
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
Kószó Andrea Név:  Kószó Andrea
Munkakör:  pszichológus
Végzettség:  mesterfokozat MA
Szakképzettség:
 okleveles pszichológus
 Telefon:  (06-22) 350-948
  E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
Kovácsné Majkovics Edit Név:  Kovácsné Majkovics Edit
Munkakör:  gyógytestnevelő
Végzettség:  egyetem
Szakképzettség:
 testnevelő tanár, gyógytestnevelő tanár, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
Palotás Péter Név:  Palotás Péter
Munkakör:  gyógytestnevelő
Végzettség:  egyetem
Szakképzettség:
 okleveles gyógytestnevelő tanár, testnevelő tanár, gyógymasszőr
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
no_profile_female Név: Pálffy Júlia
Munkakör: konduktor
Végzettség:
főiskola
Szakképzettség:
konduktor- tanító
Telefon: (06-22) 350-948
E-mail: bicske@fejermepsz.hu
üres
Plézerné Krecs Ágota Név:  Plézerné Krecs Ágota
Munkakör:  logopédus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 gyógypedagógus logopédia szakirányon
 Telefon:   (06-22) 350-948
 E-mail:   bicske@fejermepsz.hu
üres
VLUU L210  / Samsung L210 Név:  Pruzsina Attila
Munkakör:  gyógytestnevelő
Végzettség:  testnevelő és gyógytestnevelő tanár, gyógymasszőr
Szakképzettség:
 okleveles középiskolai testnevelő és gyógytestnevelő tanár, sportedző testépítő-fitness sportágban
Telefon:  (06-22) 350-948
E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
Simon Ákosné Név:  Simon Ákos Endréné
Munkakör:  logopédus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 fejlesztőpedagógus, oligofrénpedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
no_profile_female Név: Sinka Anikó
Munkakör: gyógytestnevelő
Végzettség: egyetem
Szakképzettség:
testnevelő tanár, gyógytestnevelő tanár
Telefon: (06-22) 350-948
E-mail: bicske@fejermepsz.hu
üres
Százados Zsuzsanna Név:  Százados Zsuzsanna
Munkakör:  logopédus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 oligofrénpedagógia-szurdopedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
Varga Andrea Név:  Varga Andrea
Munkakör:  logopédus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 gyógypedagógus logopédia szakirányon, szakvizsgázott gyógypedagógus, óvodapedagógus, tanító
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres
Wurczinger Dóra Név:  Wurczinger Dóra
Mumkakör: logopédus
Végzettség:  főiskola
Szakképzettség:
 oligofrénpedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus, szakvizsgázott fejlesztőpedagógus
 Telefon:  (06-22) 350-948
 E-mail:  bicske@fejermepsz.hu
üres

Feladatok

Feladatok:

   a. gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
   b. fejlesztő nevelés
   c. szakértői bizottsági tevékenység
   d. nevelési tanácsadás
   e. logopédiai ellátás
   f. konduktív pedagógiai ellátás
   g. gyógytestnevelés
   h. iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás
   i. kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

   

~~ Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás

korais kép 2(1)                                                                                                            korais kép(1)

Előfordulhat, hogy a kisgyermek fejlődésében az átlagtól valamilyen eltérés tapasztalható.

Ezek az eltérések a következők lehetnek:

-          mozgásproblémák

-          az értelmi fejlődés elmaradása

-          megkésett beszédfejlődés

-          viselkedészavar

-          hallás-, látásprobléma

-          szobatisztasággal, alvással kapcsolatos gondok

Mindezen esetekben felmerülhet a korai fejlesztés igénye, mely egy komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.

Korai fejlesztésben azok a gyermekek vehetnek részt, akiket a megyei vagy az országos szakértő bizottság korai fejlesztésre javasol. Ha a kisgyermek betöltötte a harmadik életévét, akkor jogosult pedagógiai szakszolgálat korai fejlesztésére, ha a megyei vagy az országos szakértői bizottság nem javasolja az óvoda megkezdését.

~~ Fejlesztő nevelés

Ha a gyermek az ötödik életévét betöltötte, és a megyei vagy az országos szakértői bizottság szakvéleményében megállapította, hogy a gyermek súlyosan és halmozottan fogyatékos, fejlesztő nevelésre jogosult. A fejlesztő nevelés komplex gyógypedagógiai fejlesztés, melynek feladata a gyermek fejlesztő nevelés-oktatásra való felkészítése a szülő bevonásával, a szülő részére tanácsadás nyújtásával.

A korai fejlesztés és a fejlesztő nevelés is egyéni fejlesztési terv alapján történik gyógypedagógus, konduktor és pszichológus segítségével. A foglalkozások egyénileg vagy kis csoportokban zajlanak.

~~ Szakértői bizottsági tevékenység, nevelési tanácsadás

A pedagógiai szakszolgálatok országos átalakítását követően a nevelési tanácsadó mint intézmény-elnevezés megszűnt, de korábban végzett tevékenységeink megmaradtak, némileg átalakultak.

A nevelési tanácsadás feladatát ellátó szakemberek már 4 éves kortól végzik az óvodások szűrését, segítséget nyújtva a tanulási, beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából. A nehézségekkel küzdő óvodásokat, iskolásokat a szülőkkel, pedagógusokkal, más szakemberekkel együttműködve segítik tanácsadással, terápiás javaslattal, illetve tájékoztatást nyújtanak, hogyan vehetők igénybe szolgáltatásaink.

A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM) küzdő gyermekek, tanulók vizsgálatát, rendszeres felülvizsgálatát, illetve bizonyos esetekben az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítását a tankerületi szakértői bizottságok végzik. Szakértői vizsgálat a szülő kérelmére, illetve a szülő egyetértésével indítható, melyhez minden esetben szükség van az előírt – honlapunkról letölthető – nyomtatvány benyújtására. Vizsgálati időpontot csak ezt követően tudunk adni.

Súlyosabb problémák (pl. érzékszervi vagy értelmi fogyatékosság, autizmus, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.) esetén a sajátos nevelési igény (SNI) megállapítását, valamint rendszeres felülvizsgálatát a megyei és az országos szakértői bizottságok végzik.

~~ Logopédiai ellátás

Mindannyiunknak fontos, hogy gyermekeink szépen, érthetően tudjanak beszélni, hisz beszédünk sok mindent elárul rólunk, személyiségünkről. Egyáltalán nem mindegy, hogy mit és hogyan mondunk, talán életünk sikere is ezen múlhat. Azok a gyermekek, akik az iskola kezdése előtt egy, másfél évvel még nem ejtenek tiszta hangokat, logopédus segítségére szorulhatnak. Előfordulhat, hogy a probléma az iskola kezdetén is fennáll, ezekben az esetekben is felléphet az igény a logopédiai ellátásra.

A logopédiai ellátás feladata

- a beszédindítás,
- a hang- beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása,
- a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése.

A logopédus kollégáink minden tanév szeptemberében szűrést végeznek az óvodákban és az iskolákban. A szűrés alapján elkészítik a logopédiai véleményeket, és szükség szerint ellátásba veszik a gyermekeket. A logopédiai ellátás általában kisebb csoportokban történik, legalább heti két foglalkozás keretében.

~~ Konduktív pedagógiai ellátás

A konduktív pedagógia elsősorban központi idegrendszeri sérült, megkésett mozgásfejlődésű, sajátos nevelési igényű gyermekek komplex fejlesztésével foglalkozik.

Mivel a korai életkorban a fejlődésben lévő funkciók megfelelő kialakításáról van szó, ezért a csecsemőkorban elkezdett konduktív nevelés eredményesebb. A konduktív fejlesztés során olyan gyermekekkel foglalkozunk, akik a központi idegrendszer károsodása miatt nem életkoruknak megfelelően fejlődnek. A fejlesztő folyamat a családtagok bevonásával történik. Közösen fogalmazzuk meg céljainkat és azokat együttműködve érjük el. A kóros tartások, a másodlagos tünetek megelőzhetők, ezáltal elérhetővé a korai integráció lehetősége.

A foglalkozások során a gyermek életkorát, képességeit figyelembe véve kialakított nevelési programban a mozgás és kognitív képességek komplex fejlesztése zajlik. A gyermekek fejlődését figyelemmel kísérve, játékos formában építjük be a mindennapokba a tanult mozgásformákat, ezzel segítve a gyermekeket a megfelelő ritmusú fejlődésben, illetve a minél önállóbb életvitel kialakításában.

Ha a gyermekeknél a szülők mozgásszegénységet, kóros tartást, viselkedési problémát, passzivitást észlelnek, illetve ha a gyermekorvos vagy védőnő bármely problémára felhívja a figyelmet, szakszolgálatunk segítségét kérhetik.

~~ Gyógytestnevelés

képek galériába 2.

A legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy a gyermekek 20-40%-nak van valamilyen mozgásszervi rendellenessége, a túlsúly már óvodáskorban is egyre gyakoribb. A gyógytestnevelés egy olyan speciális testnevelés, ahol a sport és a testnevelés eszközeivel egészségesebbé válhatnak a gyermekek. A gyógytestnevelés fogalma igen gyakran keveredik a gyógytorna fogalmával. Lényeges különbség köztük, hogy a gyógytornát az egészségügy, a gyógytestnevelést pedig a köznevelés (ezen belül a pedagógiai szakszolgálat) biztosíthatja az arra rászorulóknak. A gyógytestnevelés eszköztára nagyon színes, sokféle mozgásformát, számos sportági adaptációt tartalmazhat, így nemcsak a megelőzésre és a rehabilitációra törekszik, hanem igyekszik már kisgyermekkorban felkelteni az érdeklődést a sportolás iránt, hangsúlyozni kívánja az egészséges életmód fontosságát.

gyógytesis képDSC_0095

A gyógytestnevelés leggyakoribb indikációi

Az egészen kisfokú elváltozások (pl.: lúdtalp, hanyag tartás), a súlyosabb ortopédiai elváltozások (gerincferdülés, Scheuermann-kór), belgyógyászati betegségek (pl.: asthma, obesitas, enyhébb fokú kardiológiai rendellenességek), mozgáskoordinációs zavarok.

Az iskola/óvoda orvosa vagy ortopéd szakorvos utalhatja a gyermekeket gyógytestnevelés órára. A szűrővizsgálatokat az orvosok és a védőnők végzik, a gyógytestnevelő tanárok állapotfelméréssel segítik munkájukat. A gyógytestnevelés az arra kiszűrt gyermeknek kötelező tanóra, ezért hiányozni csak igazoltan lehet. A legtöbb gyógytestnevelésre utalt gyermek részt vehet a normál testnevelés órán is, ebben az esetben a testnevelés osztályzatot a testnevelő és a gyógytestnevelő tanár közösen adja. Az óvodás gyermekek természetesen nem kapnak osztályzatot, itt a gyógytestnevelő tanár igény szerint tájékoztatja a szülőket, az óvodapedagógusokat a gyermek állapotáról, fejlődéséről.

A gyógytestnevelés órákat a gyerekek óvodájában/iskolájában tartják a gyógytestnevelő tanárok. Remélhetőleg az idei tanévben is lehetőség nyílik a gyógyúszás választására is, ilyenkor a helyszín természetesen a Bicskei Tanuszoda.

DSC_0096DSC_0086

~~ Iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás

Óriási az igény a környék oktatási-nevelési intézményeiben a pszichológus szakértelmére. Fontos lenne, hogy ezeknek az intézményeknek „saját” pszichológusa legyen, azonban a Bicske Járás területen igen kevés pszichológus dolgozik. Szakszolgálatunk pszichológusának elsődleges feladata, a szakértői bizottsági tevékenység. Emellett azonban a lesürgetőbb esetekben terápiás segítséget is nyújt.

~~ Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálatban már megalakult a feladat munkaközössége, az ellátás megszervezése, szakmai protokolljának kialakítása jelenleg is zajlik. Remélhetőleg tagintézményünk a közeljövőben ezt az ellátást is biztosítani tudja.

Kérelmek, adatlapok és tájékoztató jellegű letölthető dokumentumok