„A legmagasabb kitüntetés
mások szolgálata.”

Max Brooks

Egyéni krízistanácsadás lépésről lépésre

A krízis egy olyan rendkívüli, szorongást keltő, kritikus élethelyzet, amely külső és belső tényezők hatására alakul ki. Ekkor felborul a lelki egyensúly, és már nem elégségesek a megszokott stratégiák a mindennapi problémák kezelésére. Ennek következtében nehézkessé válik a mindennapi életvezetés, sérül a belső biztonság érzése és kihívás elé kerülnek a kapcsolatok.  

A krízisek két fő típusa az akcidentális (véletlenszerű) és normatív (fejlődési) krízisek.

Az akcidentális krízisek általában kiszámíthatatlanul következnek be, és általában összekapcsolódnak valamilyen veszteségélménnyel. Ilyen típusú krízisek lehetnek például a természeti katasztrófák, a háborúk, terrortámadások, tömegbalesetek, egy közeli hozzátartozó halála, válás, és egyéb váratlan krízisesemények, mint a rablás, erőszakos cselekmények elszenvedése vagy munkahely elvesztése.

A normatív krízisek ezzel szemben azokhoz a fejlődési szakaszokhoz kapcsolódnak, amelyek az élet természetes részei. Erik H. Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete szerint ezek a krízisek lehetővé teszik új készségek, stratégiák elsajátítását is. Megoldásuk a további fejlődési szakaszok sikeres teljesítésének előfeltétele. Erikson nyolc fejlődési szakaszt különböztetett meg, amelyek mindegyike sajátos konfliktust rejt magában.

A krízistanácsadás speciális terület a pszichológiai konzultációban. Ilyenkor különösen nagy a tét, hiszen a szakember felelőssége óriási a szenvedő kliens pszichés sérülékenysége miatt.

Kiadványunkkal a kezdő és gyakorlott pszichológusok számára szeretnénk segítséget nyújtani a krízistanácsadás megvalósításához. Anyagunk praktikus megközelítésű, egyfajta „hogyan csináld” – reméljük, haszonnal forgatja majd a gyakorló szakember.

https://fejermepsz.hu/wp-content/uploads/2021/02/Krizistanacsadas-lepesrol-lepesre-_javitott.pdf