Cím: 2060 Bicske, Szent István út 6.
Telefonszám: 06/22/350-948
E-mail: bicske@fejermepsz.hu
Nyitva tartás: munkanapokon 8:00-16:00
Bemutatkozás
A Bicskei járás (a volt Bicskei kistérség) területén a nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálat régóta segíti a gyermekeket és a szülőket, valamint a pedagógusok munkáját. A pedagógiai szakszolgálatok országos átszervezésének köszönhetően 2013 szeptemberétől a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye lettünk. A „régi” nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálat összeolvadt, jelenleg már mint tagintézmény látjuk el az eddigi, és számos új feladatunkat.
Az új, komplex szervezeti struktúra lehetővé teszi, hogy a lehető leghatékonyabban tudjunk segíteni azoknak a gyermekeknek, akik különböző testi, lelki, magatartási, logopédiai nehézségekkel küzdenek, vagy éppen tehetségesek. Támogatást, tanácsadást biztosítunk továbbá szülőknek, családoknak, pedagógusoknak.
Telephelyünk
A volt nevelési tanácsadó épülete, mely jelenleg is a Bicskei Prelúdium (művészeti iskola, zeneiskola) leválasztott része, azonban hamarosan egy új, korszerű épületbe költözhetünk, ahol még több lehetőségünk nyílik az egyre növekvő igények kielégítésére.
Ellátási terület
Tagintézményünk azokat a gyermekeket/tanulókat tudja fogadni, akik a Bicskei járás területén élnek és/vagy a járás valamelyik oktatási/nevelési intézményéhez tartoznak. Természetesen a gyermekek/tanulók szülei, pedagógusai és egyéb szakemberek is felkereshetnek minket.
(A Bicskei járás települései: Bicske, Csákvár, Alcsútdoboz, Bodmér, Csabdi, Etyek, Felcsút, Mány, Óbarok, Szár, Tabajd, Újbarok, Vértesacsa, Vértesboglár.)
Szakemberek
![]() |
Név: | Kaliczáné Szalai Katalin |
Beosztás: | igazgató | |
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon, gyógytestnevelő tanár, szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Csornai Teodóra |
Beosztás: | igazgatóhelyettes |
|
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | oligofrénpedagógia-logopédia szakos szakvizsgázott gyógypedagógus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 |
|
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Aradi Györgyi |
Munkakör: | gyógytestnevelő |
|
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | testnevelő és gyógytestnevelő tanár | |
Telefon: | (06-22) 350-948 |
|
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Bencze Henriett |
Munkakör: | adminisztrátor | |
Végzettség: | középiskola |
|
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
Név: | Benke Magdolna |
Munkakör: | logopédus |
|
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | gyógypedagógus logopédia szakirányon | |
Telefon: | (06-22) 350-948 |
|
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Gergely Péter |
Munkakör: | pszichológus |
|
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | okleveles pszichológus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 |
|
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Heiderné Varga Katalin |
Munkakör: | gyógytestnevelő |
|
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | testnevelő és gyógytestnevelő tanár | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Ispány Mónika |
Munkakör: | logopédus |
|
Végzettség: | egyetem |
|
Szakképzettség: | okleveles gyógypedagógus, logopédia-gyógypedagógiai terápia szakirányon | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Izmindi István |
Munkakör: | fejlesztőpedagógus |
|
Végzettség: | főiskola |
|
Szakképzettség: | fejlesztőpedagógus, szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Kapásiné Papp Zsuzsanna |
Munkakör: | fejlesztőpedagógus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | óvodapedagógus, szakvizsgázott fejlesztőpedagógus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Kóczán Viktória |
Munkakör: | adminisztrátor | |
Szakképzettség: | pénzügyi-számviteli ügyintéző |
|
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Komlós Veronika |
Munkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | oligofrénpedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Kerekesné Vincze Judit |
Munkakör: | konduktor | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | konduktor-tanító | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Kószó Andrea |
Munkakör: | pszichológus | |
Végzettség: | mesterfokozat MA | |
Szakképzettség: | okleveles pszichológus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Kovács Rita |
Munkakör: | pszichológus | |
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | pszichológus, pedagógiai szakpszichológus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Kovácsné Majkovics Edit |
Munkakör: | gyógytestnevelő | |
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | testnevelő tanár, gyógytestnevelő tanár, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Palotás Péter |
Munkakör: | gyógytestnevelő | |
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | okleveles gyógytestnevelő tanár, testnevelő tanár, gyógymasszőr | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Pálffy Júlia |
Munkakör: | konduktor |
|
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | konduktor- tanító | |
Telefon: | (06-22) 350-948 |
|
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Plézerné Krecs Ágota |
Munkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | gyógypedagógus logopédia szakirányon | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Pruzsina Attila |
Munkakör: | gyógytestnevelő | |
Végzettség: | testnevelő és gyógytestnevelő tanár, gyógymasszőr | |
Szakképzettség: | okleveles középiskolai testnevelő és gyógytestnevelő tanár, sportedző testépítő-fitness sportágban | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Schneider Dorothea |
Munkakör: | adminisztrátor | |
Végzettség: | középiskola |
|
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Simon Ákos Endréné |
Munkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | fejlesztőpedagógus, oligofrénpedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Sinka Anikó |
Munkakör: | gyógytestnevelő | |
Végzettség: | egyetem | |
Szakképzettség: | testnevelő tanár, gyógytestnevelő tanár | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Százados Zsuzsanna |
Munkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | oligofrénpedagógia-szurdopedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Varga Andrea |
Munkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | gyógypedagógus logopédia szakirányon, szakvizsgázott gyógypedagógus, óvodapedagógus, tanító | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Vitéz-Szabó Barbara |
Munkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | gyógypedagógus logopédia szakirányon | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
||
![]() |
Név: | Wurczinger Dóra |
Mumkakör: | logopédus | |
Végzettség: | főiskola | |
Szakképzettség: | oligofrénpedagógia-logopédia szakos gyógypedagógus, szakvizsgázott fejlesztőpedagógus | |
Telefon: | (06-22) 350-948 | |
E-mail: | bicske@fejermepsz.hu | |
![]() |
Feladatok, az ellátás igénybevételének lehetőségei
Feladatok:
~~ Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
Előfordulhat, hogy a kisgyermek fejlődésében az átlagtól valamilyen eltérés tapasztalható.
Ezek az eltérések a következők lehetnek:
– mozgásproblémák
– az értelmi fejlődés elmaradása
– megkésett beszédfejlődés
– viselkedészavar
– hallás-, látásprobléma
– szobatisztasággal, alvással, táplálkozással kapcsolatos gondok
Mindezen esetekben felmerülhet a korai fejlesztés igénye, mely egy komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.
Korai fejlesztésben azok a gyermekek vehetnek részt, akiket a megyei vagy az országos szakértő bizottság korai fejlesztésre javasol. 2017.március 1-jétől a 18 hónaposnál fiatalabb gyermekek esetében orvosi vélemény alapján a járási szakértői bizottság is megállapíthatja a korai fejlesztés jogosultságát. Ha a kisgyermek betöltötte a harmadik életévét, akkor jogosult pedagógiai szakszolgálat korai fejlesztésére, ha a megyei vagy az országos szakértői bizottság nem javasolja az óvoda megkezdését. Ha a gyermek súlyosan, halmozottan fogyatékos, az óvodai nevelést nem tudja megkezdeni, egészen az iskola megkezdéséig jogosult az ellátásra. (Korábban ez az ellátás fejlesztő nevelés feladatellátásként jelent meg.)
A korai fejlesztés egyéni fejlesztési terv alapján történik gyógypedagógus, konduktor és pszichológus segítségével. A foglalkozások egyénileg vagy kis csoportokban zajlanak.
Tagintézményünkben a korai fejlesztést konduktor logopédus és pszichológus szakember látja el. Ha problémát észlel a szülő vagy a szakember (védőnő, orvos stb), fel tudja venni a kapcsolatot a kollégáinkkal, akik a további lehetőségekről tájékoztatást nyújtanak.
~~ Járási szakértői bizottsági tevékenység
A pedagógiai szakszolgálatok országos átalakítását követően a nevelési tanácsadó mint intézmény-elnevezés megszűnt, de korábban végzett tevékenységeink megmaradtak, némileg átalakultak.
A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM) küzdő gyermekek, tanulók vizsgálatát, rendszeres felülvizsgálatát, illetve bizonyos esetekben az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítását a járási szakértői bizottságok végzik. Új feladatként jelent meg a 18 hónap alatti gyermekek korai fejlesztésre való jogosultságának megállapítása is. Szakértői vizsgálat a szülő kérelmére valamint az iskola/óvoda kérelmére indítható, melyhez minden esetben szükség van (felülvizsgálat esetén is) az előírt – honlapunkról (Bicske fül: kérelmek adatlapok, tájékoztató letölthető dokumentumok) letölthető – nyomtatvány benyújtására. (Az első vizsgálatkérő és a felülvizsgálat kérő nyomtatvány a járási bizottság esetében egyforma) „A szakértői vélemény iránti kérelem” dokumentumon túl kötelezően csatolandó melléklet a „ 4. melléklet a 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelete Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére”.
Az időpontot a szülőknek tértivevényes levélben küldjük, amennyiben a kérelem pontosan kitöltött és a megfelelő csatolmánnyal ellátott.
Amennyiben a járási szakértői bizottság véleménye alapján a probléma súlyosabb, (pl. érzékszervi vagy értelmi fogyatékosság, autizmus, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.) a sajátos nevelési igény (SNI) megállapítását, valamint rendszeres felülvizsgálatát a megyei és az országos szakértői bizottságok végzik.
~~ Nevelési tanácsadás
A nevelési tanácsadás feladatát ellátó szakemberek már 4 éves kortól végzik az óvodások szűrését, segítséget nyújtva a tanulási, beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából. A nehézségekkel küzdő óvodásokat, iskolásokat a szülőkkel, pedagógusokkal, más szakemberekkel együttműködve segítik tanácsadással, terápiás javaslattal, illetve tájékoztatást nyújtanak, hogyan vehetők igénybe szolgáltatásaink.
Több partnerintézményünkben végeznek kollégáink fejlesztéseket, mozgásfejlesztést. Távlati célunk a fejlesztés biztosítása a tagintézményünk telephelyén is, azonban az infrastrukturális hiányosságok miatt jelenleg ez még nem tud megvalósulni.
Pszichológusaink is részt vesznek a nevelési tanácsadás feladatban, adott esetben terápiát biztosítanak. (Nem az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás keretében).
~~ Logopédiai ellátás
Mindannyiunknak fontos, hogy gyermekeink szépen, érthetően tudjanak beszélni, hisz beszédünk sokmindent elárul rólunk, személyiségünkről. Egyáltalán nem mindegy, hogy mit és hogyan mondunk, talán életünk sikere is ezen múlhat. Azok a gyermekek, akik az iskola kezdése előtt egy, másfél évvel még nem ejtenek tiszta hangokat logopédus segítségére szorulhatnak. Előfordulhat, hogy a probléma az iskola kezdetén is fennáll, ezekben az esetekben is felléphet az igény a logopédiai ellátásra.
A logopédiai ellátás feladata:
- a beszédindítás,
- a hang- beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása,
- a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése.
A logopédus kollégáink minden tanév szeptemberében szűrést és vizsgálatot végeznek az óvodákban és az iskolákban. A logopédus szakember dönt az ellátás szükségességéről, az ellátásba vétel kezdetéről A szűrés alapján elkészítik a logopédiai véleményeket, mely tartalmazza a továbbiakat. A logopédiai ellátás általában kisebb csoportokban történik, legalább heti két foglalkozás keretében.
~~ Konduktív pedagógiai ellátás
A konduktív pedagógia elsősorban központi idegrendszeri sérült-, megkésett mozgásfejlődésű-, sajátos nevelés igényű gyermekek komplex fejlesztésével foglalkozik.
Mivel a korai életkorban a fejlődésben lévő funkciók megfelelő kialakításáról van szó, ezért a csecsemőkorban elkezdett konduktív nevelés eredményesebb. A konduktív fejlesztés során olyan gyermekekkel foglalkozunk, akik a központi idegrendszer károsodása miatt nem életkoruknak megfelelően fejlődnek. A fejlesztő folyamat a családtagok bevonásával történik. Közösen fogalmazzuk meg céljainkat és azokat együttműködve érjük el. A kóros tartások, a másodlagos tünetek megelőzhetők, ezáltal elérhetővé a korai integráció lehetősége.
A foglalkozások során a gyermek életkorát, képességeit figyelembe véve kialakított nevelési programban a mozgás és kognitív képességek komplex fejlesztése zajlik. A gyermekek fejlődését figyelemmel kísérve, játékos formában építjük be a mindennapokba a tanult mozgásformákat, ezzel segítve a gyermekeket a megfelelő ritmusú fejlődésben, illetve a minél önállóbb életvitel kialakításában.
Ha a gyermekeknél a szülők mozgásszegénységet, kóros tartást, viselkedési problémát, passzivitást észlelnek, a gyermekorvossal, védőnővel együttműködve az országos vagy megyei szakértői bizottság javaslatára konduktív nevelésben részesülhetnek.
~~ Gyógytestnevelés
A legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy a gyermekek 20-40%-nak van valamilyen mozgásszervi rendellenessége, a túlsúly már óvodáskorban is egyre gyakoribb. A gyógytestnevelés egy olyan speciális testnevelés, ahol a sport és a testnevelés eszközeivel egészségesebbé válhatnak a gyermekek.
Az iskola/óvoda orvosa vagy ortopéd szakorvos utalhatja a gyermekeket gyógytestnevelés órára. A szűrővizsgálatokat az orvosok és a védőnők végzik, a gyógytestnevelő tanárok állapotfelméréssel segítik munkájukat. A gyógytestnevelés az arra kiszűrt gyermeknek kötelező tanóra (amennyiben az órák megszervezése a tanítási időre esik), ezért hiányozni csak igazoltan lehet. Ha a késő délutáni órákban sikerül csak a gyógytestnevelést megszervezni, a beiratkozást követően (a szülő kérte az ellátást) már szintén kötelező a megjelenés. A legtöbb gyógytestnevelésre utalt gyermek részt vehet a normál testnevelés órán is, ebben az esetben a testnevelés osztályzatot a testnevelő és a gyógytestnevelő tanár közösen adja.
A gyógytestnevelés órákat a gyerekek óvodájában/iskolájában tartják a gyógytestnevelő tanárok. Remélhetőleg az idei tanévben is lehetőség nyílik a gyógyúszás választására is, ilyenkor a helyszín természetesen a Bicskei Tanuszoda.
~~ Iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás
Óriási az igény a környék oktatási-nevelési intézményeiben a pszichológus szakértelmére. Fontos lenne, hogy ezeknek az intézményeknek „saját”iskola, óvodapszichológusa legyen, azonban a Bicske járás területen nem dolgozik pszichológus a nevelési-oktatási intézményekben. A szakszolgálatunk feladata a koordináló munka lenne, azonban jelenleg nincs kiket koordinálni, így erre a feladatra szakemberrel sem rendelkezünk.
Nagyon kívánatos lenne az iskola-óvodapszichológiai hálózat mielőbbi kiépülése.
~~ Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálatban már megalakult a feladat munkaközössége, az ellátás megszervezése, szakmai protokolljának kialakítása jelenleg is zajlik. Tagintézményünk pszichológusa a 2017-18.tanévtől tagja a munkaközösségnek, megkezdi koordinátori tevékenységét. A dokumentumaink között megtalálható a „tehetségazonosító vizsgálat igénylése” nyomtatvány, melynek benyújtásával az ellátás igényelhető.
Telefonon vagy e-mail-en (bicske@fejermepsz.hu) történő egyeztetés után szívesen nyújtunk személyes tájékoztatást is tagintézményünk valamennyi feladatáról, az ellátás igénybe vételének lehetőségeiről.
Kérelmek, adatlapok, segéd anyagok és tájékoztató jellegű letölthető dokumentumok
1. Nevelési tanácsadás igénylése
2. Adatlap a fejlődési szint megítéléséhez az iskolai felkészítés elősegítésére
3. Szakértői vélemény iránti kérelem
4. Tehetségazonosító vizsgálat igénylése
5. Pszichológiai kérdőívek:
a. ADHD gyanú CTRS-R – tanári változat
e. SNAP – IV tanári és szülő kérdőív
6. Jelzőlap – bántalmazás, elhanyagolás esetén
8. A Bicskei Tagintézmény jelenleg