Az iskolai agresszió, bántalmazás napjaink egyik legaktuálisabb problémája, amellyel minden iskolának szembe kell néznie és valamiképpen reagálnia kell rá.

A bántalmazás jelenségét vizsgálva a bántalmazó részéről minden esetben felfedezhető az áldozat megszégyenítésének, megfélemlítésének szándéka, az erőfölénnyel való visszaélés, valamint a rendszeresség és a szándékosság. A bántalmazás célja valójában a hatalom megszerzése a közösségben, hogy ezáltal a bántalmazó olyan pozícióba kerüljön, ahonnan irányítani tudja a nála gyengébbeket.

A bántalmazó és az áldozat szerepek egymást feltételezik a közösségben. A szerepek gyakran cserélődnek, de rögzülhetnek is, ami súlyos következményekhez vezethet.

BI_5

A bántalmazáshoz azonban nem csak áldozatra, hanem közönségre is szükség van. A bántalmazás hasonlítható egy színdarabhoz, melyet a bántalmazó és az áldozat a passzívan szemlélő közönség előtt játszanak. Valójában a szemlélők működtetik a bántalmazás egész folyamatát nem tudatos módon, vagyis a közösség termeli ki a maga áldozatait és bántalmazóit. A bántalmazók csak azt teszik, amit a szemlélők megengednek nekik.

A bántalmazás tehát rendszerszintű jelenség, mindenki részt vesz benne, ezért minden tag felelősnek tekinthető. Mivel a rendszer folyamatosan újratermeli a bántalmazókat és az áldozatokat, a rendszerből történő kiemelésük, eltávolításuk nem jelent megoldást a problémára.

Minden bántalmazás-ellenes programnak a szemlélők aktivizálására kell építenie. Az erőszak megelőzésének kulcsa, hogy felismerjük a bántalmazás hátterében álló hatalmi harcok folyamatát, szerepeit (bántalmazó-áldozat-szemlélő), és azt fenntartó körülményeket. A megoldás az, hogy passzív szemlélőkből aktívan beavatkozó segítőkké váljunk, és az egész közösség összefogjon az agresszió ellen.

Ehhez az iskola egész rendszerére kiterjedő átalakításra, az iskolai légkör megváltoztatására van szükség.